PROGRAM PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNY "ZIELONEJ SZKOŁY" ZAWIERAJĄCY TREŚCI PROGRAMU ZINTEGROWANEGO NR DKW-4014-267/99 ORAZ PROGRAM WŁASNY
Dotyczy klasy 3c ze SP nr 23 w Warszawie
TERMIN: 19.05 - 24.05.2003 r.
ZAKWATEROWANIE: Hotel Orzechowski Hajnówka
OŚRODEK TEMATYCZNY: Poznajemy Białowieski Park Narodowy
Ideą integrującą jest edukacja przyrodniczo - ekologiczna poprzez bliskie obcowanie z przyrodą w jej naturalnym, dziewiczym środowisku.
CELE OGÓLNE:
poznanie przyrody Białowieskiego Parku Narodowego,
integracja grupy,
budzenie szacunku dla dzikiej przyrody.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
zna regulamin "zielonej szkoły" i przestrzega go;
wymienia różne obszary chronione w Polsce;
wskazuje na mapie Białowieski Park Narodowy;
wie, jak należy zachowywać się w miejscach chronionych;
czyta ze zrozumieniem teksty literackie;
aktywnie uczestniczy w zajęciach;
uważnie obserwuje i wyciąga wnioski;
zna warstwy lasu i ich mieszkańców;
rozpoznaje gatunki drzew;
redaguje wiersze o lesie;
wykonuje prace plastyczne;
zna florę i faunę puszczy;
rozpoznaje głosy ptaków;
redaguje artykuł do gazetki;
pisze list, pamiętając o zwrotach grzecznościowych, adresuje kopertę;
oblicza wiek drzewa ;
wyznacza kierunki świata;
rozpoznaje rośliny i zwierzęta wodne;
rozwiązuje zadania tekstowe;
mnoży i dzieli sposobem pisemnym;
śpiewa poznane piosenki;
aktywnie uczestniczy w konkursach i quizach;
dba o higienę;
jest tolerancyjny wobec innych;
uważnie słucha nauczyciela i przewodników.
TEMATY SZCZEGÓŁOWE: 1. To, co najpiękniejsze. 2. Warstwy lasu i ich mieszkańcy. 3. Ptaki i ssaki żyjące w Puszczy Białowieskiej. 4. Rezerwat ścisły puszczy. 5. Życie w wodzie. 6. Pożegnanie z Hajnówką.
PONIEDZIAŁEK (I DZIEŃ)
To, co najpiękniejsze.
Przejazd autokarem z Warszawy do Hajnówki.
Zakwaterowanie w hotelu.
Omówienie spraw organizacyjnych, przypomnienie regulaminu "zielonej szkoły".
Spacer po najbliższej okolicy: - powitanie puszczy u jej wrót, - zwiedzenie hajnowskiej cerkwi - okrętu, projektowanej przez Nowosielskiego (spotkanie z innym wyznaniem chrześcijańskim - prawosławiem).
Przypomnienie prawnych form ochrony środowiska w Polsce.
Różne obszary chronione (parki narodowe, rezerwaty, parki krajobrazowe, pomniki przyrody).
Czytanie i analiza wiersza "W parku narodowym", wyodrębnianie obrazów namalowanych słowem.
Opracowanie regulaminu postępowania w parku narodowym - praca w grupach.
Wskazywanie na mapie Białowieskiego Parku Narodowego.
Nauka piosenki "Zostawcie nam czysty świat".
Zabawy ruchowe na powietrzu.
WTOREK (II DZIEŃ)
Warstwy lasu i ich mieszkańcy.
Zajęcia w Białowieży, w Ośrodku Edukacji Przyrodniczej: - rozpoznawanie drzew - warstwy lasu i ich mieszkańcy.
Gry i zabawy na leśnej polanie: - szukanie wśród drzew swojego przyjaciela, - ćwiczenia dramowe, - szukanie rośliny - rozwiązania zagadki, - redagowanie wierszy o lesie.
Rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie różnicowe.
Tworzenie definicji lasu wykorzystując technikę dramową - "śnieżną kulę", porównywanie jej z definicją z encyklopedii.
Wykonanie pracy plastycznej pt.: "Las" wykorzystując zebrane podczas wycieczki materiały - praca w grupach.
Spotkanie z twórcą ludowym.
Mini play back show, dyskoteka.
ŚRODA (III DZIEŃ)
Ptaki i ssaki żyjące w Puszczy Białowieskiej.
Wycieczka do rezerwatu pokazowego fauny puszczy (żubry, wilki, jelenie, dziki...).
Zajęcia w Ośrodku Edukacji Przyrodniczej: - różnorodność ssaków w Puszczy Białowieskiej - zajęcia prowadzone w oparciu o film i slajdy, - "Cóż to za ptak?"- zajęcia prowadzone w oparciu o wystawę pt.: "W świecie ptaków". Gry i zabawy zapoznające ze zwyczajami ptaków, ich głosami, przystosowaniem do różnych środowisk życia.
Redagowanie artykułu do klasowej gazetki na temat wybranego ptaka i ssaka żyjącego w puszczy, ilustrowanie własnego tekstu.
Zadania na porównywanie ilorazowe.
Klasowa spartakiada sportowa.
Nauka piosenki " Dalej wesoło".
Quiz przyrodniczy.
Dyskoteka.
CZWARTEK ( IV DZIEŃ)
Rezerwat ścisły puszczy.
Wyjaśnienie pojęcia "rezerwat ścisły" i przypomnienie zasad zachowania się w takim miejscu.
Spacer z przewodnikiem po rezerwacie. - obserwowanie prastarych dębów i innych niezwykłości puszczy, - obliczanie wieku drzew po słojach, - wyznaczanie kierunków świata poprzez obserwację mchu, konarów drzew, ułożenia słojów, porównywanie ze wskazaniem kompasu, - przejście szlakiem zwanym "żebrami żubra".
Odwiedzenie technikum leśnego, gdzie kształcą się przyszli leśnicy i strażnicy przyrody.
Redagowanie listu do rodziców, adresowanie kopert, wielka litera w zwrotach grzecznościowych.
Mistrz mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym - konkurs matematyczny.
Wyprawa leśną ciuchcią połączona z napadem zbójców.
Ognisko, pieczenie kiełbasek.
PIĄTEK (V DZIEŃ)
Życie w wodzie.
Zajęcia w Ośrodku Edukacji Ekologicznej: - badanie życia w wodzie, - obserwacja zwierząt słodkowodnych, - rozpoznawanie między innymi płazów. - plener plastyczny.
Warunki życia w wodzie - uzupełnianie zdań.
Grupy roślin wodnych - rozpoznawanie ich na ilustracji.
Zwierzęta wodne i wodno - lądowe.
Uzupełnianie nalepkami rysunku stawu zgodnie z tekstami "Co w stawie piszczy?" i "Co słychać pod wodą?" oraz wiadomościami zdobytymi na zajęciach.
Zabawy matematyczne - zadania nietypowe.
Spotkanie z Adamem Wajrakiem.
Zdobywanie odznaki "Przyjaciela przyrody": - pokonanie toru przeszkód, - naśladowanie zwierzęcia spotkanego w puszczy, - poprawna odpowiedź na pytanie związane z Puszczą Białowieską, - wypicie szklaneczki soku z cytryny, - własna ekologiczna prezentacja.
Śpiewanie poznanych piosenek z dowolnym akompaniamentem.
Dyskoteka.
SOBOTA (VI DZIEŃ)
Pożegnanie z Hajnówką.
Pożegnalny spacer po Hajnówce.
Zwiedzenie zabytkowej cerkwi pw. św. Mikołaja oraz prywatnego skansenu z wiatrakiem, chałupami charakterystycznymi dla tego regionu.
Podsumowanie konkursów przeprowadzonych na "zielonej szkole", nagrodzenie zwycięzców.
Powrót autokarem do Warszawy.
Bożena Puchalska Szkoła Podstawowa nr 23 w Warszawie |